Gravitation?

Tittade precis på vetenskapens värld som handlade om gravitation. Kalla mig nörd men så intressant det är! Heh, den naturvetenskapliga sidan i lilla mig kryper fram..
Tänk att gravitation, ett ganska okänt fenomen om man tänker efter, avgör hur hela universum är uppbyggt. Det är ju coolare än atomer! Well, alla vet väl att gravitation drar saker "neråt", men det finns så mycket mer (som jag tyvärr inte kan förklara utan att det blir invecklat och fel) än bara Newton med hans fallande äpple. Einstein, ni vet han med den vita ruffsiga kallufsen, kom fram till att universum är uppbyggt på ett slags nät, dvs den ena massans rörelse drar i nätet så den andra massans rörelse påverkas. Bevisat och klart.
Men sedan har forskare försökt fortsätta på den galne tyskens teorier, om två massor kolliderar borde det vara samma energi som lämnar kollisionen som var i var och en av massorna innan de kolliderade. Energi försvinner inte, bara omvandlas i olika former. Men dagens forskare har kommit fram till att en viss del energi försvinner (?!) och man tror att det är gravitationen som är denna avsaknad av energi. De tror tillochmed att gravitationen möjligtvis försvinner in i en okänd dimension. Ungefär här slutade jag lyssna, vadå osannolikt?! Ajja, det måste väl vara det om man ska komma någonvart i forskning.
Haha, efter att ha läst igenom inlägget tycker jag lite synd om er som läser. Det blev ett försök till förklaring trots allt.. Om ni tycker synd om ersjälva kan ni ju läsa inlägget under och titta på den söta bilden på mig och David. Puss! <3

Kommentarer
Postat av: SANNA

vilken fin header du har!

2008-09-02 @ 19:55:06
URL: http://tanzanit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0